Як позбавити недоторканності депутата-прогульника. Коментар юриста

.

Як позбавити недоторканності депутата-прогульника. Коментар юриста

Президент Петро Порошенко доручив Конституційної комісії розглянути можливість позбавлення депутатів мандата за 3 пропуски без поважних причин. Для цього потрібно внести зміни до Конституції, відповідну петицію на сайті президента підтримали понад 27 тисяч українців.

Нагадаємо, протягом першого року роботи Верховна Рада восьмого скликання працювала на 14% більше, ніж парламент попереднього скликання (89 робочих пленарних днів проти 78). Лише 9 з 422 народних депутатів взяли участь у всіх пленарних засіданнях, 4 з них — мажоритарники. Антирекорд відвідуваності належить обранцям Андрію Білецькому (відвідано 3% від всіх пленарних засідань), Дмитру Ярошу (6%), Ярославу Москаленку (19%), Дмитру Добкіну та Андрію Денисенку (по 22%).

За даними громадянської мережі «ОПОРА», парламент найменше відвідують депутати з доходами понад мільйон гривень. Показник відвідуваності найбагатших депутатів становить 64%. Таких парламентаріїв у ВР — 96 (23%). Найкраще відвідують засідання комітетів ВР депутати з рівнем доходу за 2014 рік у розмірі від 500 тисяч до 1 млн. грн., таких 43 депутата (11%). На другому місці — парламентарі, які торік задекларували менше 100 тисяч гривень, а таких в Раді 91 (22%). На третьому місці — депутати з доходом від 100 до 500 тисяч гривень, це 181 депутат (44%).

Як боротися з прогульниками у Верховній Раді, радіостанція Голос Столиці дізналася у адвоката Олега Березюка.

Порошенко посилається на те, що встановлення відповідальності нардепів за пропуск без поважних причин засідань парламенту є досить поширеною практикою у багатьох країнах. Чи буде це працювати в Україні?

— В інших країнах депутатів карають не позбавленням депутатського мандату, а просто не виплачують гроші за прогул. Коли мова йде про позбавлення депутатського мандату за три прогули, я думаю, це абсолютно неадекватна реакція. Крім того, народні депутати обираються на всенародних виборах. І позбавити депутата мандату може тільки той, хто цей мандат дав, тобто народ. Раціональніше було б повернутися до мажоритарної системи виборів, тоді шляхом проведення референдуму на відповідному виборчому окрузі можна було б позбавити депутата мандату.

За сьогоднішньою системою імперативний мандат залишається?

— Так. Але позбавити депутата мандату може лише той, хто його дав.

Якщо депутат пройшов за партійними списками, а потім вийшов з фракції, то партія має можливість позбавити його мандату. Чому це неможливо у випадку з прогулами?

— Формально така норма існує, але вона не є правовою нормою, тому що не партія обирала депутата. Народний депутат представляє виборців всієї України, тому партія не може забрати мандат.

Юрій Луценко пропонував механізм позбавлення мандатів депутатів місцевих рад — збирати підписи і надавати можливість позбавляти мандату у разі, якщо підписів буде більше, ніж кількість голосів на виборах конкретно за цього депутата. Такий механізм був би працездатним?

— Ні. У Конституції записано, що в Україні діє принцип верховенства права. Не принцип верховенства закону, а саме принцип верховенства права. Право — це поняття тотожне справедливості. Якщо ми говоримо про те, що виборці обирають депутатів, то тільки виборці можуть позбавити цього депутата мандату, тобто через проведення процедури референдуму. Або це місцевий референдум, якщо мова йде про місцевого депутата, або це всеукраїнський референдум, якщо це стосується депутатів ВР.

В сьогоднішніх умовах можливе проведення таких референдумів?

— Теоретично, це можливо. Якщо депутат влаштовує виборців, то вони не будуть ініціювати референдум. А якщо він не ходить на засідання, не працює з виборцями, тобто не виконує свої функції, то звичайно, знайдуться незадоволені люди, які будуть ініціювати проведення референдуму і ставити питання про позбавлення цього депутата мандату.

Слухачі радіостанції Голос Столиці висловили свою думку щодо того, як потрібно поступати з депутатами-прогульниками.

В'ячеслав: Є спосіб, як карати депутатів, щоб вони працювали нормально. Вибрали депутата — розстріляти. Другий раз вибрали — розстріляти. Третій раз — через одного. А четвертий — вже подивимося, що буде.

Олександр: Всі пропонують різні методи, але вони не працюють в нашій країні, тому єдиним варіантом вирішення цієї проблеми є публічність. І дане рішення може полягати в електронних петиціях, у Європі часто використовується цей метод. Тобто інтернет-користувачі створюють сторінки, на яких збирають підписи за певне рішення проблеми. І якщо комісія, яка займається цим питанням, спроможеться створити інтернет-ресурс, який збирав би підписи користувачів, то я думаю, це працювало б. Коли питання виходить у публічну площину, то воно має значно більшу вагу.

Олексій: Якщо поки не виходить позбавляти мандата за законом, то можна їх хоча б пороти. Публічно, у Верховній Раді, Гройсман нехай тримає, а Порошенко нехай здійснює процедуру. Звичайно, це жарти, але нехай хоча б штрафують.

Анатолій: Є трудове законодавство. Депутати працюють на постійній основі, це їх місце роботи. Норми трудового законодавства кажуть: прогул — догана, наступний прогул — звільнення. І якщо ми говоримо про рівність громадян, рівність їх прав, то потрібно застосовувати норми трудового законодавства і не буде ніяких проблем. Немає людини — немає зарплати.

Раніше політичний експерт Вадим Карасьов заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці, що початку процеса розпаду парламентської коаліції можна очікувати в 2016 році.

Серед керівництва країни існує політичний консенсус про те, що дострокові вибори до ВР відбудуться не раніше червня 2016 року, проте через свою неефективності нинішня Рада може бути розпущена і раніше, заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці політолог Микола Спірідонов.

«Голос Столиці»

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити