Ризики й наслідки запровадження заходів кримінально-правового характеру стосовно юридичних осіб

.

17 квітня 2013 року за ініціативи Комітету з кримінального права та процесу Асоціації адвокатів України спільно з кафедрою кримінального права та кримінології й кафедрою правосуддя юридичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка відбувся круглий стіл «Ризики та наслідки запровадження заходів кримінально-правового характеру стосовно юридичних осіб», на якому обговорювався проект Закону №2032 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб.

За висновком Головного науково-експертного управління Апарату ВР України, запропоновані законопроектом зміни до Кримінального й Кримінального процесуального кодексів України потребують доопрацювання правників-науковців і фахівців-практиків. Активну участь у роботі круглого столу брали Андрушко П.П., Сірий М.І., Мамка Г.М., Лавренюк Ю.Ф., Павличенко П.Г., Березюк О.В., Костюченко О.Ю., Яценко О.В.

Відкрила засідання круглого столу Голова Комітету з кримінального права та процесу Всеукраїнської громадської організації «Асоціація адвокатів України» Ахундова А.А., яка в загальному охарактеризувала законопроект №2032 й звернула увагу учасників круглого столу на необхідність зваженого й відповідального підходу до обговорення цього проекту, оскільки він вимагає ефективного, раціонального й фахового підходу до введення в Кримінальний і Кримінальний процесуальний кодекси України новел про відповідальність юридичних осіб. Агія Ахундова відзначила, що «…окреслена проблема потребує розробки концептуальної моделі механізму дії таких заходів, щоб їх практичне застосування не стало болісним випробуванням для нашої держави…».

Завідувач кафедри кримінального права та кримінології КНУ ім. Тараса Шевченка Андрушко П.П. погодився, що положення законопроекту №2032 спрямовані на приведення законодавства України у відповідність із міжнародним законодавством. Але проект не може вважатися імлепентацією приписів міжнародно-правових актів, учасником яких є Україна, бо певні положення проекту розширюють коло злочинних діянь, за якими юридичні особи нестимуть відповідальність не лише за корупційні, але й за будь-які інші правопорушення (наприклад, злочини проти життя й здоров’я особи).

Адвокат, член Спілки юристів України, член Ради правничих об’єднань України, старший науковий співробітник Інституту держави і права ім. В.М. Корецького Національної академії наук України, кандидат юридичних наук Сірий М.І. зауважив, що «…при створенні міжнародних конвенцій досвідчені юристи зазначають, що традиційні форми притягнення до відповідальності (адміністративна, цивільно-правова, 
господарсько-правова) в цьому випадку не спрацьовують, бо виникає конструкція, за якою особа діє в інтересах корпорації й кримінальне право стає безсилим…». А про введення санкцій зазначив, що «…спершу потрібно ввести штрафи і поглянути, як сам механізм запрацює, потім детально це обговорити й лише після цього робити наступні кроки…».

Кандидат юридичних наук, заступник начальника управління розслідування тяжких злочинів ГСУ МВС України, підполковник міліції Мамка Г.М. зауважив: «Поки на державному рівні не буде визначений чіткий порядок реєстрації підприємств і визначення меж відповідальності за певні дії, ми будемо боротися з повальним розслідуванням кримінальних проваджень по статті 205 Кримінального кодексу (створення, придбання фіктивного підприємства)…». Поставивши питання про процедуру визначення розміру заподіяної шкоди, підкреслив, що в переліку конкретних злочинів не передбачений перелік статей і розмежування відповідальності.

На відсутність у законопроекті чітко визначеної кримінально-правової процедури звернув увагу член експертної ради при Комітеті Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю й корупцією Юрій Лавренюк. Він підкреслив, що цей закон спрямований саме на відшкодування збитків державі, а прийняття законопроекту в існуючій редакції може призвести до викривлень і неналежного правозастосування, хоча законопроект має й позитивні риси: були враховані надані в 2006 році поради експертів Ради Європи про виключення юридичних осіб публічного права з переліку суб’єктів, до яких застосовуються заходи кримінально-правового характеру.

Член Всеукраїнської Спеціальної Колегії з питань боротьби з корупцією й організованою злочинністю і  ГО «Юридична освіта в Україні» Павличенко П.Г., підкреслюючи важливість законопроекту, відзначив, що цей проект має стосуватися всіх кримінальних правопорушень, у тому числі й корупційних, але виникає проблема ризиків для дійсності. Практика з цього питання не накопичена. Потреба в цьому законопроекті є, адже корупційний бізнес набув транснаціонального характеру. Говорячи про адекватність цього проекту треба детально визначити предмет і суб’єкти, які нестимуть відповідальність. Такі системи вже багато років працюють у США, Англії, Канаді, Австрії тощо.

Адвокат, Голова громадської організації «Українське юридичне товариство» Березюк О.В. зауважив, що чинного законодавства України більш ніж достатньо, щоб змусити юридичних осіб працювати в межах законодавства.

Детально зупинилася на практичних особливостях конфіскації майна юридичної особи (як додаткового заходу кримінально-правового характеру) адвокат АК «Юридичні традиції» Олександра Яценко і звернула увагу, що в Європі судді не використовують закони як рейдерське захоплення, а використовують як спосіб впливу, що в нашому суспільстві й законодавстві буде незрозумілим.

На завершення круглого столу учасники прийняли Резолюцію, у якій зазначили, що запровадження в законодавстві України заходів кримінально-правового характеру стосовно юридичних осіб потребує значної перебудови всієї системи кримінального права й кримінального процесу, а тому весь процес має бути послідовним і осмисленим. Для підготовки виважених, ефективних і системних змін до КК України й КПК України було запропоновано створити Робочу групу із залученням фахівців із кримінального права, науковців і адвокатів.

«Юстініан», №4/2013

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити