Залежні...

.

Чому почали масово звільнятися судді?

Напевно, першою реформою, як її називають у владних колах, слід вважати судову, тобто новий, вже діючий Закон «Про судоустрій та статус суддів». З великими дискусіями та критикою він був остаточно прийнятий парламентською коаліцією (тоді ще діяв цей термін) 7 липня, а вступив у дію 3 серпня цього року. І сьогодні ми вже маємо перші «результати». А саме масове звільнення суддів.

Парламентський комітет з питань правосуддя за поданням Вищої ради юстиції планує передати до ВР рішення рекомендувати парламенту звільнити 118 суддів різних рівнів у зв’язку з поданням заяви про відставку. Зокрема, мова йде про звільнення 15-ти суддів Верховного Суду України, чотирьох суддів Вищого адміністративного суду України, двох суддів Вищого господарського суду України. Серед 118-ти суддів є також 16 суддів Апеляційного суду Донецької області.

Чи є це результатом заяви Президента про те, що треба «розпеченим залізом випалювати» корупцію в судах? Важко сказати. Принаймні, ми маємо поки що кількісний, а не якісний результат, тому що, як зазначають експерти, з посад ідуть найбільш досвідчені та незалежні судді. Чому?

Слід зазначити, що ще під час обговорення законопроекту висловлювалася думка, що він призведе до політичного і адміністративного тиску на суддів, а як наслідок — про їхню беззахисність і залежність від політиків. Є і другий бік медалі — матеріальний. Згідно нового закону, заробітна плата судді місцевого суду має одразу вирости до 12 тисяч гривень на місяць, але (увага) лише через п’ять років — з 1 січня 2015 року. Також скорочується ряд соціальних гарантій суддів.

На сьогоднішній день однозначним є одне. Масове звільнення суддів — це перший негативний симптом явно не на користь судової реформи.

КОМЕНТАРІ

Олег БЕРЕЗЮК, президент Українського юридичного товариства:

— Відомо, що судова система не має бути залежною ні від виконавчої влади, ні від законодавчої влади. Прийнятий же закон, навпаки, ставить судову систему у повну залежність від виконавчої влади. Він не відповідає ні Конституції України, ні принципам права. Питання щодо суддів на сьогоднішній день вирішується не в судовій системі, а на Банковій. У першу чергу високопрофесійні судді, які не хочуть виконувати вказівки «зверху», а здійснюють правосуддя, йдуть із судової системи. Насправді це катастрофа для нашої країни. Звичайно, судді мають бути матеріально незалежними, але це не головна причина масового звільнення суддів. Якщо й далі діятиме цей закон, нічого доброго з цього не вийде.

Ігор КОЛІУШКО, голова Центру політико-правових реформ:

— Це навіть не пов’язано з прийняттям закону про судоустрій, адже ще у травні було внесено зміни до закону «Про Вищу раду юстиції». А це означає, що створилася така система, коли кожного суддю можна притягнути до відповідальності і звільнити. Наприклад, за порушення строків. Є навіть факти, коли суддів звільняють за рішення, які не були скасовані вищою інстанцією. Тобто апеляційна чи касаційна інстанція вважає, що рішення законне, а Вища рада юстиції на основі цього рішення пред’являє претензії і звільняє суддю. Звичайно, в умовах персонального терору працювати неможливо, тому я можу зрозуміти тих суддів, які, вже маючи відповідний стаж роботи і право на відставку, сьогодні використовують це право, щоб без проблем піти із займаної посади.

Насамперед, вся ця ситуація негативно відобразиться на судовій системі. Тому що існує велика залежність суддів. А, як відомо, основа справедливого судочинства — це незалежність суддів. Тільки тоді, коли суддя буде відчувати свою незалежність і можливість захиститися від будь-яких упливів, він зможе вершити правосуддя і нести в суспільство справедливість. Звичайно, система дисциплінарної відповідальності повинна бути, але надзвичайно виважена. Процес притягнення судді до відповідальності має бути аргументованим, змагальним і відкритим. Сьогодні всього цього немає. Ще один принцип, який існує на Європейському континенті, — це притягнення суддів до відповідальності суддями, яких, у свою чергу, теж призначають судді. У нас же цей принцип не виконується, тому що у ВРЮ немає суддів, призначених суддями.

Валерій БОНДИК, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань правосуддя, фракція Партії регіонів:

— Не треба робити трагедії. Це не трагедія й не тенденція. Сьогодні йде реформування судової системи. Деякі судді, й не можна тут їх звинувачувати в меркантильності, хочуть звільнитися до 1 січня, щоб отримати «вихідну допомогу» (10 окладів). Це великі гроші, що стосується суддів Верховного Суду — це близько декількох сотень тисяч гривень. Але деякі судді продовжують працювати й переходять до Вищого спеціалізованого суду, тобто цивільних і кримінальних справ. Учора в комітеті ми призначили Фесенка Леоніда Івановича головою цього Вищого спеціалізованого суду.

Який може бути адміністративний тиск, якщо ця заява подається суддею, й там є така графа: «заява написана власноруч без тиску»? Це суто меркантильні інтереси, але, знову-таки, я абстрагуюся від того, щоб звинувачувати суддів у меркантильному ставленні. Це пов’язано лише з тими, в яких є стаж, в деяких є 30-річний стаж. Це копітка робота — виносити рішення ім’ям України. Люди втомилися працювати й хочуть отримати вихідну допомогу.

Іван Капсамун

«День», №182-183,  п'ятниця, 8 жовтня 2010

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити

Ви тут: УЮТДіяльністьПодії. Факти. КоментаріЗалежні...