Україні – нового лідера!

.

ВибірВ Україні гостра суспільно-політична криза, і це беззаперечний факт. Вся Україна охоплена масовими акціями протесту. Політика вищого державного керівництва на чолі з Президентом Януковичем більше не викликає довіри. Те, що методи управління, які використовує нинішній Президент України призведуть саме до такого результату було неважко передбачити.

Майже відразу після обрання В. Януковича на пост глави держави Конституційний Суд скасував Конституцію України в редакції 2004 року і ввів в дію Конституцію зразка 1996 року, чим значно розширив повноваження Президента України і підвищив його роль в системі органів державної влади.

Приймаючи таке рішення, Конституційний Суд явно вийшов за межі закону, але це не викликало масового незадоволення. Мабуть, тому, що люди стомились від хаосу, який виник в системі державного управління у зв’язку із внесенням змін до Конституції у 2004 році і переходом до парламентсько-президентської форми правління.

Віктор Янукович використав цю ситуацію для зосередження всієї повноти влади в одних руках, що в кінцевому результаті закінчилось узурпацією влади Президентом України.

Через провладну більшість у Верховній Раді Президентом було внесено цілий ряд змін до діючих нормативно-правових актів, що дало йому можливість взяти під свій контроль всі гілки влади, включаючи і судову. Після цього Президент Янукович став управляти державою згідно із своїм бажанням і розумінням. В результаті «реформ» Януковича корупція в Україні стала нормою, кримінальна психологія глибоко проникла в систему державного управління, у зв’язку з чим правові принципи і закон відійшли на задній план. Очевидно, що за таких обставин дуже важко очікувати нормального розвитку країни.

Слід зазначити, що, здійснюючи державне управління, Віктор Янукович завжди використовував «метод бульдозера», в результаті чого в Україні час від часу виникали масові акції протесту.

Почалося це ще у 2004 році, коли Прем’єр-міністр Янукович шляхом фальсифікації народного волевиявлення намагався будь-якою ціною стати Президентом України, що і стало основною причиною народних виступів у Києві на Майдані Незалежності.

Обійнявши посаду Президента України у 2010 році, Віктор Янукович не зробив жодних висновків з уроків історії. Відмова від підписання угоди про асоціацію з ЄС стала останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння народу. Багато хто сподівався, що після підписання цієї угоди життя в Україні стане кращим. Коли стало зрозуміло, що Янукович черговий раз увів в оману людей, країну знову сколихнули масові акції протесту. Масла у вогонь підлило безпідставне застосування сили спецпідрозділів міліції «Беркут» до учасників мирної демонстрації у ніч з 30 листопада на 1 грудня 2013 року.

До цього часу жодна особа, яка була причетна до зриву підписання угоди з ЄС і розгону мирних демонстрантів, не притягнута до відповідальності і не покарана. Це означає, що Президент Янукович цілком і повністю підтримує дії Прем’єр-міністра України Миколи Азарова і вищого керівництва МВС.

Така поведінка Президента України жодним чином не може бути виправдана. Україна не Росія і авторитарні методи управління викликають у людей лише незадоволення і повне неприйняття.

В. Янукович за період свого правління так і не зрозумів, що українців цікавить не лише «дешевий газ». Для наших людей слова «право», «свобода», «честь» і «гідність» мають реальну цінність і за це вони готові боротись.

Сьогодні стало очевидним, що Україна на чолі з Президентом Януковичем не має жодної перспективи. Він став гальмом розвитку нашої держави. Україні потрібен новий лідер з європейським мисленням і бажанням провести так необхідні країні соціальні, економічні, правові та політичні реформи.

Вирішенням проблеми може бути лише відставка Віктора Януковича з посади Президента України, на що він навряд-чи добровільно погодиться. Разом з тим подальше перебування його на посаді Президента призведе лише до ще більшого загострення суспільно-політичної кризи, що може мати непередбачувані наслідки.

Чи є вихід з цієї ситуації?

Мудрі люди кажуть, що із будь-якої складної ситуації має бути вихід. Очевидно, що в першу чергу цей вихід потрібно шукати в системі норм міжнародного і національного права. Якщо звернутись до Загальної декларації прав людини, прийнятої ГА ООН у грудні 1948 року, то варто звернути увагу на те що у ч. 3 преамбули передбачене право народу на повстання проти беззаконня, гноблення і тиранії. Хоча, слід зазначити, що це право народ може використовувати лише у крайньому випадку і як останній аргумент.

Сьогодні кризова ситуація в Україні ще не досягла критичної точки, і тому ще є шанс усунути Януковича від влади мирним шляхом, опираючись на юридичні норми національного законодавства.

Відповідно до ст. 5 Конституції України єдиним джерелом влади в Україні є народ. Це означає, що лише народ має право наділяти ту чи іншу особу владними повноваженнями і лише народ має право позбавити її цих повноважень.

У зв’язку з цим можна зробити висновок, що єдиним легітимним способом позбавлення Президента Януковича повноважень є винесення цього питання на всенародний референдум.

Відповідно до Закону України «Про всеукраїнський референдум» на всенародне обговорення можна виносити будь-які питання за винятком тих, що стосуються податків, бюджету і амністії. Отже, винесення на всенародне обговорення питання довіри до нинішнього Президента України і проведення дострокових президентських виборів з юридичної точки зору є цілком законним і обґрунтованим.

У ситуації, що склалась, ніхто не зможе краще за народ дати оцінку діяльності Віктора Януковича на посаді.

Очевидно, що в умовах бездіяльності Верховної Рад цей референдум потрібно проводити за народною ініціативою.

Для практичної реалізації цієї ідеї необхідно зібрати 3 млн. підписів громадян України, що мають право голосу, як це передбачено у ст. 15 Закону України «Про всеукраїнський референдум». Далі, в порядку ст.ст. 29 та 30 цього закону провести збори громадян, у яких має взяти участь не менше 2 тисяч осіб, які мають право голосу.

З них потрібно обрати ініціативну групу з проведення всеукраїнського референдуму у складі не менше ніж 500 осіб. Після цього належним чином організувати збір підписів і підготувати до всенародного голосування.

Зрозуміло, що у період підготовки до референдуму та під час його проведення необхідно буде подолати цілий ряд труднощів. Неважко здогадатись, що буде досить жорстка протидія з боку владних структур. Не останню роль буде відігравати і брак коштів.

Враховуючи всі ці обставини, ініціаторам проведення референдуму потрібно буде проявити високі організаторські здібності та забезпечити належний юридичний і медіа супровід цього процесу.

Очевидно, що шляхом проведення стихійних народних акцій впоратись із таким завданням практично неможливо.

Рушійною силою тут має стати політична сила, лідер якої візьме на себе відповідальність за організацію референдуму і досягнення бажаного результату.

У цій ситуації потрібно бути готовим і до критики. Наприклад: противники референдуму можуть стверджувати, і не безпідставно, що його проведення буде дорого коштувати.

Це твердження досить легко спростовується тим, що зайвий рік перебування Віктора Януковича на посаді Президента України буде коштувати значно дорожче.

Тепер щодо можливої фальсифікації результатів референдуму. Дійсно, така загроза існує, але така сама загроза існує і щодо фальсифікації народного волевиявлення на президентських виборах 2015 року. Зрозуміло, що загроза фальсифікації виборів Президента України не є підставою для того, щоб взагалі відмовитись від їх проведення. Таке саме твердження є справедливим і для всенародного референдуму.

Підсумовуючи викладене слід зазначити, що для того, щоб вижити в умовах жорсткої міжнародної конкуренції Україні потрібен новий лідер з вищим ніж у Януковича інтелектом і кращими морально-діловими якостями.

Саме тому оптимальним виходом із нинішньої суспільно-політичної кризи може стати всенародний референдум на предмет довіри до Президента України Віктора Януковича і проведення дострокових президентських виборів.

За нинішніх обставин лише народ, як єдине джерело влади, може виступити в ролі верховного арбітра і поставити крапку у цій історії.

Олег Березюк
Голова Українського юридичного товариства 

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити