Синдром правового нігілізму

.

Те, що політична корупція вразилапрактично всі органи влади і заважає розвиткові держави та суспільства, вже є доведеним фактом. Інфікованими цим тяжким недугом виявились і органи місцевого самоврядування. Сьогодні про проблеми місцевого самоврядування не говорить тільки лінивий. Особливо часто це доводиться чути із вуст лідерів політичних партій і блоків представлених у Верховній Раді України, але, маючи владні повноваження і право законодавчої ініціативи, вони, чомусь, до цього часу не прийняли цивілізованих юридичних норм, які сприяли б розвиткові місцевого самоврядування.

Складається враження, що у цьому ніхто із нинішніх політиків не зацікавлений, оскільки така ситуація дає їм можливість здійснювати керівництво в режимі ручного управління, не звертаючи уваги на закон.

Яскравим прикладом поширення епідемії правового негілізму у лавах депутатського корпусу органів місцевого самоврядування та Верховної Ради України є ситуація, що виникла у місті Малині Житомирської області, у зв’язку  з достроковим припиненням повноважень Малинського міського голови.

У лютому 2008 року депутати Малинської міської ради прийняли рішення про дострокове припинення повноважень Малинського міського голови. Відповідно до ст. 79 ЗУ „Про місцеве самоврядування в Україні”, вони наділені таким правом, але, позбавляючи міського голову повноважень, депутатиповинні були діяти виключно в рамкам процедури визначеної законом. Загальновідомим є те, що порушення юридичної процедури тягне за собою недійсність прийнятого відповідною радою рішення.

Враховуючи те, що Малинською міською радою при достроковому припиненні повноважень міського голови було допущено порушення цілого ряду юридичних норм, Київський апеляційний адміністративний суд скасував відповідне рішення Малинської міської ради та зобов’язав депутатів поновити міського голову на посаді. Депутати проігнорували цю постанову судової інстанції і повторно прийняли рішення про дострокове припинення повноважень міського голови.

Враховуючи те, що Малинська міська рада відмовилась виконувати рішення суду про поновлення міського голови на посаді, судом було видано виконавчий лист, згідно з яким виконавча служба відкрила виконавче провадження. Оскільки Малинська міська рада добровільно не виконала постанову суду, виконавчою службою було здійснене примусове виконання судового рішення і Малинського міського голову 14 травня 2009 року поновлено на посаді.

Як грім серед ясного неба прозвучала постанова Верховної Ради України від 21 травня 2009 року № 1369-VI про призначення позачергових виборів Малинського міського голови.

З юридичної точки зору, таке рішення Верховної Ради є нелогічним і абсурдним та таким, що суперечить чинному законодавству, оскільки, відповідно до постанови Київського апеляційного адміністративного суду Малинського міського голову поновлено на посаді і правові підстави для проведення у м. Малині позачергових виборів міського голови відсутні. Разом з тим, слід звернути увагу на те, що у цьому випадку є всі підстави для того, щоб, відповідно до ст. 78 ЗУ „Про місцеве самоврядування в Україні”, ставити питання про дострокове припинення повноважень Малинської міської ради, оскільки рада прийняла рішення з порушенням Конституції та законів України, ігноруючи при цьому вимоги компетентних органів про приведення цих рішень у відповідність із законом.

Ці очевидні факти було проігноровано членами Комітету Верховної Ради України з питань  державного будівництва та місцевого самоврядування, а також абсолютною більшістю депутатів Верховної Ради. Слід зазначити, що серед членів Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування лише народний депутат України, голова Української республіканської партії „Собор” Анатолій Матвієнко, виступив проти проведення незаконних виборів Малинського міського голови. Всі інші, в тому числі і голова профільного Комітету екс-мер м. Києва Олександр Омельченко, дружно підтримали протиправне рішення.

Депутати Верховної Ради України також проігнорували той факт, що у м. Малині є законно обраний міський голова і проголосували за проведення позачергових виборів.

Аналогічні рішення про дострокове припинення повноважень міських голів приймались і в інших містах України. На сьогоднішній день практично в кожній області є міста де міські ради достроково припинили повноваження міських голів. Очевидно, що така ситуація аж ніяк не сприяє розвиткові місцевого самоврядування, веде до дестабілізації соціально-політичної ситуації та негативно позначається на життєдіяльності відповідних територіальних громад. Все це свідчить про наявність в Україні системної політичної кризи.

Перед тим, як говорити про шляхи подолання кризових явищ в українській політиці, потрібно знайти причини їх виникнення. Однією з основних проблем вітчизняної політики є формування депутатського корпусу за принципом пропорційного представництва. Сформований за таким принципом депутатський корпус відстоює не інтереси народу, від якого він отримує владні повноваження, а інтереси окремих політичних партій і блоків, точніше фінансово-політичних груп і кланів, які вони представляють в органах місцевого самоврядування та Верховній Раді України. Саме цим можна пояснити прийняття Малинською міською радою незаконного рішення про дострокове припинення повноважень Малинського міського голови, який є позапартійним і працює на територіальну громаду, а не відстоює інтереси місцевих кланів. Очевидним є і те, що ті ж самі клани пролобіювали незаконне проведення позачергових виборів Малинського міського голови і у Верховній Раді України. Депутати грубо і цинічно проігнорували і закон і волю виборців, і рішення судового органу, чим поставили себе поза законом.

Зовсім недавно ми були свідками ще одного прийнятого Верховною Радою незаконного рішення, яким було скасовано проведення позачергових виборів Тернопільської обласної ради. Лише завдяки об’єктивній позиції суду незаконна постанова Верховної Ради України була скасована і вибори все ж таки відбулися. І таких прикладів, коли вищий законодавчий орган країни порушує закон, є багато. У зв’язку з цим, виникає питання: чи має право така Верховна Рада представляти інтереси українського народу? Мабуть, що ні, але чи будуть позитивні зміни у разі дострокового припинення повноважень Верховної Ради України і проведення дострокових виборів також питання. Цілком природньо, що у кожної людини, яка має здоровий глузд, виникає бажання розірвати це зачароване коло.

Виходом із ситуації може бути прийняття закону про обрання народних депутатів всіх рівнів на мажоритарній основі. За основу можна взяти ЗУ „Про вибори народних депутатів України” від 18 листопада 1993 року. Це дасть можливість обрати людей, які користуються авторитетом серед виборців і таким чином позбавитись від водіїв, секретарок та інших „кнопкодавів”, які сьогодні є народними депутатами України, але не виконують покладених на народних депутатів обов’язків. Змінивши якісний склад депутатського корпусу, можна було б ставити питання і про внесення відповідних змін до Конституції України, яка на сьогоднішній день є, м’ягко кажучи, недосконалою.

Автор цих рядків дає собі звіт у тому, що депутати нинішнього парламенту навряд чи захочуть змінювати діючі закони, а тому із відповідною законодавчою ініціативою міг би виступити Президент України, а якщо депутати відмовилися б приймати запропонований Президентом законопроект, то потрібно було б винести це питання на всенародний референдум. Слід пам’ятати, що єдиним джерелом влади в Україні є народ, а тому рішення референдуму, як визначено в ст. 1 ЗУ „Про всеукраїнський і місцевий референдуми” мають вищу юридичну силу по відношенню до актів Верховної Ради України та інших органів державної влади і місцевого самоврядування.

Якщо народ є  єдиним джерелом влади, то лише народ може делегувати частину своїх владних повноважень і лише народ може позбавити цих повноважень осіб, які діють всупереч інтересам народу. Звідси можна зробити висновок, що лише народ може подолати політичну корупцію і обрати на вищі державні посади таких людей, які будуть дбати про державу і народ, а не використовувати владу для задоволення своїх власних меркантильних інтересів.

Олег Березюк, голова Українського юридичного товариства

«Академія Права»

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити