Кримінальна відповідальність за злочини проти виборчих прав

.

Нещодавно вийшла друком книга відомого українського юриста, д.ю.н. Миколи Мельника «Кримінальна відповідальність за злочини проти виборчих прав». Особливу увагу автор звертає на те, що в Україні вибори – єдиний легітимний спосіб формування органів державної влади та місцевого самоврядування і що саме шляхом виборів народ делегує частину своїх владних повноважень відповідним органам та їх посадовим особам, які від імені народу здійснюють управління державою. Пан Мельник справедливо наголошує на тому, що «внаслідок правопорушень у сфері виборчого процесу, зокрема порушення виборчих прав громадян, здійснюється протиправний вплив на результати виборів – до представницьких органів та на виборні посади можуть потрапити особи, які фактично не були до них (на них) обрані, і навпаки, можуть не потрапити кандидати, які отримали чи (за умови дотримання норм закону при проведенні виборів) могли б отримати підтримку більшості виборців…». «За таких обставин народ перестає бути джерелом влади – ним (джерелом влади) стають порушники виборчого процесу, незаконно привласнюючи повноваження народу щодо формування органів державної влади та органів місцевого самоврядування”, – наголошує автор. Очевидним є той факт, що люди, які незаконним шляхом прийшли до влади, і надалі порушуватимуть закон і не будуть працювати на благо суспільства. Для того щоб обмежити кількість протиправних втручань у виборчий процес, чинне законодавство України передбачає кримінальну відповідальність за порушення виборчих прав громадян.

У своїй праці Микола Мельник аналізує проведення виборчих кампаній в Україні за останнє десятиліття і констатує, що порушення виборчого законодавства стали системними і мали значний вплив на результати виборів під час проведення практично всіх попередніх виборчих кампаній «Саме масові порушення виборчого законодавства, зокрема злочинного характеру, стали причиною скасування Верховним Судом України результатів повторного голосування на виборах Президента України 21 листопада 2004 р. та призначення нового повторного голосування, яке відбулося 26 грудня 2004 р. Суд у відомому рішенні від 3 грудня 2004 р. визнав той факт, що допущені під час підготовки та проведення цього голосування порушення виборчого законодавства, зокрема порушення цілої низки виборчих прав, виключають можливість достовірно встановити результати дійсного волевиявлення виборців у єдиному загальнодержавному виборчому окрузі».

Автор зазначає, що «у злочинні махінації під час виборів була втягнута велика кількість людей. Обвинувачення у вчиненні злочинів, пов¢язаних з виборами, висунуто сотням членів дільничних та територіальних комісій, службовим особам місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, звичайних виборців».

Однією із причин такої масової участі громадян у фальсифікації виборів є те, що в попередні роки за аналогічні злочини нікого не притягували до передбаченої законодавством відповідальності.

Ситуація кардинально змінилась після президентських виборів 2004 р. Насамперед, це сталось тому, що змінилось наше суспільство. Громадяни рішуче стали на захист своїх прав і в майбутньому слід сподіватись, що порушники виборчого законодавства все таки притягуватимуться до передбаченої законом відповідальності і міра покарання за такі злочини буде більш жорсткою.

З огляду на це можна стверджувати, що робота Миколи Мельника вийшла вчасно і на сьогодні є вкрай актуальною. Вона має цінність не лише в теоретичному плані. Це видання може використовуватись для проведення просвітницької діяльності з-поміж громадян України, аби застерегти від участі у фальсифікаціях членів виборчих комісій, посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, а також окремих громадян.

Особливістю цієї роботи, яка збільшує її практичну цінність, є те, що вона підготовлена в результаті узагальнення великої кількості судових рішень у конкретних кримінальних справах про злочини з посягання на виборчі права. За допомогою таких рішень автор ілюструє найтиповіші порушення виборчих прав, розкриває механізми їх вчинення, виявляє чинники, які їм сприяли, звертає увагу на заходи щодо запобігання таким злочинам. Наведені у роботі фабули вчинення конкретних злочинів показують, як “робилися” минулі вибори, які засоби використовувалися для “перемоги”, чому організаторам фальсифікацій все “сходило з рук”.

Отже, можна дійти висновку, що злочини проти виборчих прав громадян мають значну суспільну небезпеку, позаяк шляхом фальсифікації результатів виборів відбувається незаконне захоплення державної влади. Можна без перебільшення стверджувати, що в Україні масові фальсифікації народного волевиявлення, які мали місце під час останньої президентської кампанії, поставили країну на межу громадянської війни. Для того щоб це не повторилося у майбутньому, ми маємо враховувати уроки історії і зобов¢язані вжити всіх заходів для недопущення фальсифікації народного волевиявлення. Сподіваємось, що книга Миколи Мельника сприятиме цьому і прискорить процес становлення України як правової демократичної держави.

Березюк Олег
Голова громадської організації «Київське юридичне товариство»

«Юридична газета», №4 (64) 28 лютого 2006 року.

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити