Хочеш бути прокурором чи суддею? На вибори!

.

Хочеш бути прокурором чи суддею? На вибори!Українцям хочуть надати право обирати прокурорів, суддів і начальників міліції

Така ініціатива з'явилась у парламенті. Уже зареєстровано три законопроекти, якими передбачено обрання суддів, прокурорів та керівників міліції територіальними громадами.

У законопроекті, зокрема, пропонується обирати начальників міліції та прокурорів (за зразком обрання депутатів місцевих рад) на 4 роки, а суддів (зокрема, голів місцевих та апеляційного судів) — на 5 років. Не поширюється такий спосіб виборів на голову Вищого спеціалізованого суду — його мав би обирати з'їзд суддів, та на заступників голів — долю цих посад мали б визначати загальні збори відповідного суду шляхом таємного голосування.

Зазначимо, що нині голів усіх судів призначає Вища рада юстиції, начальників управлінь міліції — міністр внутрішніх справ, а керівний склад прокуратур визначає генпрокурор.

Чи варто довіряти обрання керівників правоохоронних структур народові? Обговорюємо це разом із головою правління “Міжнародної ліги захисту прав громадян України” Едуардом Багіровим та головою громадської організації “Київське юридичне товариство” Олегом Березюком.

— Як ставитеся до ініціативи запровадити вибори для охочих очолити суд, прокуратуру чи райвідділ міліції?

Е. Багіров:

— Я таку ідею схвалюю. Оскільки вважаю, що керівники правоохоронних структур повинні не лише реалізовувати конституційні норми і захищати права громадян, а й бути відповідальними перед громадою міста, району, області та щороку звітувати про результати роботи перед людьми, які обирають їх на посади.

О. Березюк:

— А я скептично ставлюся до цієї ініціативи. Адже прокурори, судді та дільничні виконують різні функції. Ставити питання про однаковий принцип їх обрання недоречно.

— Які плюси і мінуси вбачаєте в такій ініціативі?

Е. Багіров:

— Плюс у тому, що таким чином ми нівелюємо негативну практику виконання наказів, що їх дають “згори” начальникам райвідділів, суддям, прокурорам, — часто незаконно.

О. Березюк:

— Якщо говорити про прокурорів, то ніде у світі їх не обирають. Адже прокурор має діяти від імені держави. Його призначає виконавча влада, а контролює — законодавча.

Щодо обрання суддів, то ідея теж не зовсім слушна. Якщо їх обиратимуть способом, запропонованим у нашому парламенті, то у хід підуть гроші, набере обертів політизація. Немає гарантії, що посади дістануться справді професійним та авторитетним людям.

Хоча, до речі, у США в деяких штатах суддів призначає губернатор, у деяких їх обирають, а в деяких застосовують так звану міссурійську систему призначення суддів. Це коли кандидатів на посади суддів відбирає рада суддів, яка складається із суддів у відставці — авторитетних людей, котрі мають певний життєвий досвід та знання і можуть визначити кваліфікованих претендентів на посаду.

Щодо обрання дільничних інспекторів, то такий варіант ще більш-менш прийнятний. У Штатах, до речі, обирають шерифів.

Е. Багіров:

— Якщо керівників силових структур обирає громада, ефективність їхньої роботи значно вища. Адже люди довірятимуть посаду передусім тому кандидатові, якого добре знають, який не заплямував себе. Наприклад, обрання керівника міліції з місцевих є запорукою зближення правоохоронців із населенням. А якщо призначають начальника міліції із заходу на схід чи навпаки, він не знає людей, місцевості, налагодити контакт складно.

— Чи спроможні будуть люди самостійно визначити, хто гідний обіймати ту чи іншу посаду, адже можуть не знати про рівень професійності кандидата?

Е. Багіров:

— Я вважаю, що мають бути створені спеціальні комісії, які фільтрували б кандидатів на посади: перевіряли їхню біографію, попередню діяльність тощо. До складу цих комісій повинні входити експерти, громадські активісти, правозахисники, журналісти, котрі працюють у кримінальній тематиці, представники правоохоронних структур.

Якщо виявиться, що у біографії кандидата є “темні плями”, що він професійно не придатний, то претендувати на керівну посаду в силових органах ця людина не мала б. Таким способом можна відібрати професіоналів на керівні посади. Ті ж, які посіли друге-третє місця, можуть бути кандидатами на посаду заступників і перших заступників керівника.

— Хто мав би висувати ці кандидатури?

Е. Багіров:

— Це однозначно повинні робити люди, які мають юридичну освіту: юристи, адвокати-практики, правозахисники, які займаються юридичним захистом. Це можуть бути, зокрема, і працівники міліції, але які не скомпрометували себе і не зіпсували своєї репутації.

— Як розцінюєте терміни, на які запропоновано обирати прокурорів, суддів і начальників міліції?

Е. Багіров:

— Обов'язково має залишатися норма про те, що призначений керівник працює 4 чи максимум 5 років на посаді. Чому? Тому що новий керівник у перший рік чи два зазвичай вникає у суть проблем, вивчає особовий склад і так далі. Це час і для того, щоб правильно вибудувати роботу і сформувати свою команду.

О. Березюк:

— Як на мене, це надто тривалий термін перебування на посаді. Уже за рік люди можуть побачити, справедливий чи ні, наприклад, новий суддя.

— На ваш погляд, чи підтримають відповідні законопроекти в парламенті?

Е. Багіров:

— На моє переконання, їх обов'язково слід ухвалювати. І не важливо, які суми на вибори підуть з бюджету. Адже ці гроші будуть спрямовані на встановлення законності та справедливості, зокрема й на зміцнення прав громадян України. Лише тоді ми зможемо повернути довіру і контроль над діяльністю правоохоронних структур України.

Упевнений, що буде колосальний тиск і протидія з боку органів МВС, прокуратури та судових інстанцій. Адже начальники райвідділів міліції, судді, прокурори не захочуть бути залежними від вибору людей. Загалом ймовірність ухвалення згаданих законопроектів — 50 на 50.

О. Березюк:

— Не бачу перспективи для реалізації цієї ініціативи. Законопроект про вибори дільничних можна доопрацювати, а законопроекти про вибори прокурорів і суддів не мають права на існування, їх я вважаю суто популістськими. Зрештою, упевнений, що у нинішньому парламенті не вистачить голосів для ухвалення цих проектів законів.

Наталія ВАСЮНЕЦЬ

«Експрес» № 76 (7044) 18 — 25 липня 2013 року

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити