Чи потрібна Україні адміністративно-територіальна реформа?

.

Уже із самої назви цієї реформи зрозуміло, що мова йде про зміну внутрішнього територіального устрою України та принципів управління відповідними територіями.

Очевидно, що будь-яка реформа передбачає заміну чогось старого на щось нове. Але, перед тим як проводити якісь зміни, необхідно знати що саме потрібно змінювати і як, а також чітко усвідомлювати до яких соціально-економічних наслідків приведуть такі зміни.

Зовсім недавно Віце прем'єр-міністр Роман Безсмертний навіть подавав у відставку через не сприйняття жителями Макарівського району Київської області його реформаторських ідей. Може Роман Петрович погано пояснив що і як він збирається реформувати, а може люди в принципі не погодились з пропозиціями Віце прем'єр-міністра. На це питання важко відповісти, оскільки плани Уряду щодо проведення адміністративно-територіальної реформи ще не достатньо відомі широкому загалу.

В результаті противники проведення реформи стверджують, що вона буде мати негативні наслідки для суспільства, а прихильники, навпаки, переконують, що така реформа вкрай необхідна державі і від неї буде тільки користь нашому народу. Але аргументи як "за" так і "проти" реформи і в однієї і у іншої сторони практично відсутні.

Якщо говорити про необхідність проведення адміністративно-територіальної реформи, то мабуть потрібно починати з проблем, які перешкоджають органам державної влади та місцевого самоврядування ефективно виконувати свої функції.

Почнемо з обласного рівня. Згідно з Конституцією Україна поділена на 24 області та АР Крим. Якщо виходити з практичних потреб нашого суспільства, то такий поділ є не зовсім раціональним. Наприклад. В центрі України знаходиться місто Умань. Де-юре це місто є одним з районних центрів Черкаської області, а де-факто Умань є економічним, культурним і науковим центром для багатьох жителів прилеглих до Умані сіл і міст Черкаської, Київської, Вінницької та Кіровоградської областей. Умань займає вигідне географічне положення і цей фактор було враховано, коли за часів УНР Умань була адміністративним центром обласного рівня. Мабуть і нам потрібно подумати над тим, як відновити історичну справедливість, а саме головне зробити так, щоб людям було зручно добиратись до свого адміністративного центру, де вони зможуть отримати весь набір необхідних соціальних послуг.

У свій час, прагматичні французи, коли вирішували питання територіального устрою, кордони департаментів встановлювали так, щоб місцеві жителі, користуючись кінним екіпажем, могли протягом дня добратись до адміністративного центру і повернутись назад.

Під час проведення реформи ми також маємо зробити так, щоб людям було зручно добиратись до своїх адміністративних центрів. Це буде економити і час і кошти наших громадян, що в кінцевому результаті має сприяти підвищенню добробуту нашого народу. Раціональне розміщення обласних центрів має позитивно вплинути і на ефективність державного управління.
Далі. На обласному рівні потрібно вирішити питання виконавчих органів обласних рад. Обласні ради повинні мати власні виконавчі органи, які будуть втілювати в життя рішення цих рад. Щодо функцій обласних державних адміністрацій, то вони мають зводитись до забезпечення реалізації державних програм та нагляду за дотриманням законності органами місцевого самоврядування. Аналогічні принципи проведення адміністративно-територіальної реформи можуть бути застосовані і на районному рівні.

Тепер перейдемо до проблем, які існують на рівні адміністративно-територіальних одиниць базового рівня. Мова йде про рівень села, селища, міста. Саме на цьому рівні і виникає найбільше проблем. В першу чергу через те, що не врегульовано питання встановлення меж між відповідними адміністративно-територіальними одиницями виникає цілий ряд питань практичного характеру. Так, наприклад, Вишгородська районна рада 26.12.2001 року в односторонньому порядку прийняла рішення про зміну меж міста Вишгорода. Волюнтариським рішенням у міста було відібрано частину території, на якій знаходяться основні платники податків і передано до села Нові Петрівці, що знаходиться у 3 кілометрах від м. Вишгорода. Очевидно, що таке рішення є і не логічним і незаконним і приймалось воно в той час лише з однією метою - позбавити міського голову Олександра Кімлача фінансових ресурсів для того, щоб не дати можливості останньому ефективно управляти міським господарством, дискредитувати його в очах жителів міста і таким шляхом усунути із займаної посади. Такий розвиток подій був вигідний тодішнім керівникам Київської обласної та Вишгородської районних державних адміністрацій Анатолію Засусі та Василю Мельнику, оскільки Вишгородський міський голова Олександр Кімлач давно знаходився в опозиції до влади, а на президентських виборах 2004 року ще й відкрито підтримав кандидатуру Віктора Ющенка на пост Президента України.

На те, що рішення районної ради прийнято з перевищенням наданих законом повноважень, суперечить статті 43 Закону України "Про місцеве самоврядування", статті 19 Конституції України в якій визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, статті 5 Європейської Хартії місцевого самоврядування, де сказано, що зміни територіальних кордонів місцевих властей не можуть здійснювати без з'ясування думки відповідних місцевих общин представники старої влади не звертали увагу. Вони не звертали уваги і на те, що незаконність рішення Вишгородської районної ради визнано і в судовому порядку. Чому себе так поводила стара влада зрозуміло, але не зрозуміло чому нова влада до цього часу не забезпечила виконання рішення суду і не вжила заходів для врегулювання конфлікту. До сьогоднішнього дня у Вишгородського міського голови відсутні кошти на вирішення нагальних питань життєзабезпечення міста і страждають від цього, в першу чергу, жителі територіальної громади м. Вишгорода.

Бездіяльність керівників Вишгородської районної та Київської обласної державних адміністрацій може призвести до того, що жителі Вишгорода підуть на Банкову пікетувати Секретаріат Президента України. Але Президент не може і не повинен вирішувати питання районного і обласного рівня. Для цього є керівники відповідних державних адміністрацій. Із цієї ситуації є два виходи або міняти чиновників, які не виконують покладених на них завдань, або реформувати систему державного управління.

Реформи мають відбутись і у сфері управління великими містами. Досвід показує, що управляти великими містами значно складніше і тому спеціальні закони мають діяти не лише у містах Києві та Севастополь, а ще і у таких містах як Львів, Одеса, Дніпропетровськ, Луганськ, Донецьк, Кривий Ріг, Харків. В цих містах потрібно значно посилити роль місцевого самоврядування.

Існуюча система адміністративно-територіального поділу України має ще одну ваду. Вона передбачає входження одних населених пунктів до меж інших. При цьому значна частина населених пунктів, що входять до інших населених пунктів має власні органи місцевого самоврядування, що значно ускладнює управління відповідними територіями. Яскравим прикладом наявності такої проблеми є ситуація, що склалась у містах Ялта та Севастополь.

Наступне питання полягає в тому, що не всі територіальні громади мають достатньо матеріальних і фінансових ресурсів для забезпечення надання соціальних послуг населенню. Очевидно, що такі громади мають об'єднуватись, але робити це потрібно виключно на добровільній основі. Щодо розвитку депресивних територій то тут має діяти спеціальна державна програма.

Отже, можна зробити висновок, що реформа адміністративно-територіального устрою потрібна, вона просто необхідна нашій державі, але ця реформа має бути продуманою і виваженою. Тим більше, що нам не має необхідності створювати щось нове. Потрібно лише перейняти позитивний досвід вирішення аналогічних питань у країн, що входять до Європейського співтовариства, а також втілити в життя принципи Європейської Хартії місцевого самоврядування, юридичні норми якої з 01.01.1998 року стали частиною національного законодавства України.

Олег Березюк
Голова Київського юридичного товариства

«Академія Права»

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити