Чи конституційний указ Президента?

.

Чи відповідає Конституції Указ Президента про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України? Сьогодні в Україні на цю проблему є дві абсолютно протилежні точки зору. Представники влади стверджують, що указ неконституційний, а опозиція наполягає на тому, що він відповідає Основному Закону.Враховуючи те, що сторони не знаходять порозуміння, всі чекають рішення Конституційного Суду. Яким буде вердикт цього органу - сказати важко, але яким би не було рішення суду, воно не влаштує одну із сторін, а це означає, що політичне протистояння буде продовжуватись. Тим більше, що в умовах безпрецедентного політичного тиску на Конституційний Суд навряд чи можна очікувати, що його рішення буде неупередженим і об’єктивним.

Якщо розглядати нинішню кризу лише з юридичної точки зору, то тут проблема відсутня. Згідно із статтею 102 Основного Закону Президент є гарантом дотримання Конституції. Це означає, що народ як єдине джерело влади уповноважив Президента України забезпечувати дотримання Конституції і законів України. У разі порушення вимог Основного Закону органами державної влади або їх посадовими особами Президент не лише має право, а й зобов’язаний вжити заходів для забезпечення законності і правопорядку, використовуючи надані йому Конституцією повноваження.

Для того, щоб говорити про те, чи мав право Президент розпустити Верховну Раду, потрібно згадати з чого почалась нинішня криза. Загальновідомим є те, що окремі народні депутати України, які входили до фракції «БЮТ» і «Наша Україна», спочатку по одному, а потім масово почали переходити до коаліції депутатських фракцій, які складають парламентську більшість. Провладна більшість з радістю приймала перебіжчиків і включала їх у свої ряди, незважаючи на те, що це суперечить Конституції України, оскільки відповідно до ст.81 Основного Закону у разі невходження народного депутата України, обраного від політичної партії до складу парламентської фракції цієї партії або виходу депутата із складу цієї фракції, його повноваження припиняються достроково. Президент неодноразово наголошував на неправомірності формування депутатської більшості за рахунок «перебіжчиків», але на це ніхто не звертав уваги. Навпаки, з вуст Голови Верховної Ради О.Мороза неодноразово доводилось чути про те, що скоро коаліція буде нараховувати 300 народних депутатів. В цей час Президент наголошував на тому, що парламентська більшість формує коаліцію всупереч ст. 83 Основного Закону, якою передбачено, що у Верховній Раді України формується коаліція депутатських фракцій. Відповідно до цієї статті коаліцію можуть формувати лише депутатські фракції. Окремі депутати не можуть входити до коаліції, оскільки відповідно до статті 81 Конституції, якщо депутат виходить із складу фракції, політичної партії, від якої обраний, то він втрачає депутатський мандат. Незважаючи на вимоги Основного Закону, і депутати – «перебіжчики», і парламентська більшість не звертали уваги на заклики Президента припинити беззаконня і продовжували порушувати Конституцію. За таких обставин Президент прийняв цілком обґрунтоване з юридичної точки зору рішення і видав Указ про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України. Таке право йому надає ст. 90 Основного Закону, де визначено, що «Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради України, якщо протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій відповідно до ст. 83 цієї Конституції». Щодо місячного терміну, то у цій частині Конституцію не порушував ніхто. У нашому випадку слід звернути увагу саме на те, що коаліція порушила вимоги ст. 83 Основного Закону, де визначено порядок формування коаліції і це стало юридичною підставою для дострокового припинення повноважень Верховної Ради. Отже Президент діяв відповідно до вимог Основного Закону і не перевищував своїх повноважень. Звідси можна зробити висновок, що юридичної проблеми конституційності чи неконституційності Указу Президента про дострокове припинення повноважень Верховної Ради не існує і звинувачення Президента у тому, що він зловживає владою і намагається здійснити державний переворот безпідставні.

Якщо бути об’єктивним, то можна стверджувати лише те, що державний переворот намагається здійснити саме парламентська більшість. Депутати від більшості, всупереч ст.83 Конституції, намагались сформувати парламентську більшість, а тепер не виконують Указ Президента і загострюють політичну ситуацію в країні.

Сьогодні комічно виглядають народні депутати, які кажуть, що не визнають указ Президента і ходять на засідання Верховної Ради. Вони добре знають, що Президент не підпише жодного закону прийнятого ними після підписання указу про розпуск Верховної Ради України, а 300 голосів для того, щоб самостійно приймати рішення у них немає. Крім того, враховуючи те, що більше 150 депутатів виконує указ Президента і не бере участі у засіданнях Парламенту будь-які рішення цього органу є нелегітимними.

Цілком очевидним є і те, що сьогоднішня нестабільна соціально- політична обстановка викликана лише небажанням окремих політичних сил іти на дострокові вибори. Це можна пояснити лише тим, що вони бояться дострокових виборів усвідомлюючи свою непопулярність у народі і саме тому так міцно тримаються за крісла.

В Україні криза влади, тобто політична криза, а політичну кризу можна врегулювати лише політичними методами. Враховуючи те, що джерелом влади в Україні є народ, а не Конституційний Суд, то лише народ може вирішити якій політичній силі він довіряє, а якій ні, і тому єдиним легітним і демократичним виходом із ситуації, яка склалась в Україні є дострокові парламентські вибори.

Олег Березюк
Голова Київського юридичного товариства

«Академія Права»

Ключові слова:

Додати коментар

Забороняється мат або прихований мат, флуд, оффтоп та реклама у будь-якому вигляді.


Захисний код
Оновити